I skal i dag arbejde med følgende arbejdsopgaver, som er en blanding af øvelser på nettet og teori læst i Babelstårnet.
I skal arbejde i par eller i tremandsgrupper og lave opgaverne i den rækkefølge, som de er anført i. Husk at tage noter og medbring dem til næste time, hvor vi samler op på dagens arbejde.
Det primære formål med timen i dag er, at i skal blive fortrolige med den latinske terminologi, øge jeres viden om ordklasser generelt og blive eksperter i ordklassen verbum.
l skal læse side 34 – 40 og løbende besvare følgende spørgsmål:
A) Hvilke ordklasser findes der og hvordan inddeles de? Hvad er begrundelsen for det?
B)Lav jeres egen liste med de forskellige ordklasser, hvor I både bruger de danske og latinske betegnelser. Giv minimum et eksempel på hver ordklasse.
Link: Her er en ordliste med danske og latinske udtryk, hvis I har brug for hjælp
Læg herefter listen væk og øv træn de latinske betegnelser i denne øvelse,
C)Hvad forstås der ved åbne og lukkede ordklasser?
D)Find selv på 5 sammensatte ord.
E) Træn sammensatte ord her
F) Hvad er morfemer? Giv eksempler.
G) Find verber i de følgende to opgaver:
Opgave 1
Opgave 2
H) Hvilke tider kan verbet bøjes i? Skriv både de danske og latinske betegnelser op.
Link: Få hjælp her :)
I) Bøj verberne spise, handle, købe, synge og skulle i alle verbets tider.
J) Lav følgende øvelser, der tjekker din viden om verbets tider:
Opgave 1: Præsens
Opgave 2: Præteritum
Opgave 3: Perfektum
Opgave 4: Pluskvamperfektum
Opgave 5: Futurum
K) Hvad betyder finit og infinit?
L) Hvad er forskellen på regelmæssige og uregelmæssige verber?
Lav denne øvelse om uregelmæssige verber.
M) Hvad er hjælpeverber? Giv eksempler
Lav denne øvelse om hjælpeverber.
N) Hvad betyder kongruns? Giv eksempler.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar